چه زمانی نباید خانه کانتینری بسازیم ؟

خانه‎‎های کانتینری گزینه خوبی برای افرادی است که قصد ساخت یک خانه کوچک، به صرفه و سریع را دارند و در سال‎های اخیر استفاده از خانه کانتینری رو به افزایش است. این خانه‎ها از کانتینر ۲۰ فوت و ۴۰ فوت تشکیل شده اند که می توانند به صورت یک طبقه یا دو طبقه و حتی در شرایطی سه طبقه نیز ساخته شوند.

یک خانه کانتینری می تواند در شرایط آب و هوایی بد نیز ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد اما علارقم ویژگی‎های زیاد این خانه‎‎ها در برخی موارد توصیه می شود از این نوع خانه در برخی نقاط استفاده نشود. در این مقاله قصد داریم به برسی این دلایل بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

زندگی در نقاط ساحلی کشور

در بسیاری از نقاط ساحلی کشور، حجم بالایی از نمک در محیط وجود دارد که در صورت وزش باد این نمک به بدنه کانتینر برخورد می کند و به اصطلاح بدنه کانتینر اسپری نمک می شود. نمک باعث شتاب دادن به خوردگی فلز می شود و تمام بدنه کانتینر از فولاد درست شده است. از طرفی به طور معمول در این نقاط هوا گرم و مرتوب است که خود این مورد نیز می تواند فرایند خوردگی را سریع تر کند. گفتنی است در صورت استفاده از بدنه گالوانیزه گرم و یا رنگ‎های مخصوص سرعت خوردگی آهن به شدت کاهش می یابد اما به طور کلی طول عمر مفید سازه تا حد زیادی کم است.

از طرفی استفاده از رنگ‎های مخصوص و گالوانیزه گرم به شدت هزینه ساخت خانه کانتینری را افزایش می دهد که در این صورت هم سرعت ساخت و هم هزینه که دو تا از مهم ترین ویژگی‎های خانه کانتینری هستند از بین می روند.

 

ضعف توانایی فنی در ساخت خانه کانتینری

بدون شک ساخت یک خانه کانتینری نیازمند دانش و توانایی فنی نسبتا بالایی است. بسیاری از افرادی که از توانایی فنی پایینی برخوردارند اقدام به ساخت خانه کانتینری می کنند که در این صورت یا خانه به اتمام نمی رسد یا بعد از مدتی با مشکلاتی روبرو می شود. همچنین ساخت یک خانه کانتینری غیر اصولی می تواند در دراز مدت خطرناک باشد.

توصیه می شود زمانی اقدام به ساخت خانه کانتینری نمایید که دانش و توانایی فنی نسبتا خوبی برخوردار هستید و همچنین در کنار خود از یک مهندس معماری یا عمران مشورت بگیرید. به ویژه زمانی که خانه کانتینری شما دارای بیش از یک طبقه است، نیاز به یک مهندس معمار یا عمران برای محاسبات بارگذاری حس می شود.

 

نیاز به فضای باز و بزرگ در خانه

یکی از ویژگی‎های مهم خانه کانتینری ساخت سریع آن است. بدون شک در زمانی کوتاه می توانید ساختار اصلی خانه را با یک کانتینر حمل و نقل بار سرپا کنید. کانتینر حمل و نقل بار بیشتر در دو حجم ۲۰ فوت و ۴۰ فوت تولید می شوند. بزرگ ترین کانتینر ۴۰ فوت است که طول آن در حدود ۱۲ متر و عرض آن در حدود ۲.۳ متر است. با این حال در صورتی که شما قصد ساخت خانه‎ای با فضای باز و وسیع را دارید فکر ساخت خانه کانتینری را از سر خود بیرون کنید.

گفتنی است برخی از افراد با اتصال دو یا چند کانتینر ۴۰ فوت به یکدیگر فضای بزرگی در خانه کانتینری برای خود به وجود می آورند که این کار باعث افزایش هزینه و زمان لازم برای ساخت خانه کانتینری می شود. برای اتصال دو کانتینر ۴۰ فوت لازم است بدنه کانتینر‎ها در ابعاد وسیعی برش خورده و در نهایت دو کانتینر به یکدیگر متصل شوند. برای اتصال آن نیز از آهن و پروفیل اضافه استفاده می شود که هزینه ساخت خانه را تا حد چشمگیری افزایش می دهد.

پس به طور کلی توصیه می شود برای ساخت خانه با فضای بسیار بزرگ فکر استفاده از خانه کانتینری را سر خود بیرون کنید چون این کار باعث افزایش هزینه ساخت و زمان ساخت می شود که دو ویژگی اصلی خانه کانتینری است.

 

عدم دسترسی به فروشنده کانتینر محلی

یکی از دلایل خوب برای برای ساخت خانه کانتینری استفاده از کانتینر‎های دست دوم به منظور بازیافت آن ها و عدم استفاده از آهن اضافه به منظور ساخت خانه است. بدون شک ساخت یک خانه نیازمند حجم زیادی آهن بوده که در این صورت این میزان به صفر یا نزدیک صفر می رسد.

اما یکی از مشکلات پیش روی خرید کانتینر عدم دسترسی به فروشندگان کانتینر محلی است. حمل و نقل کانتینر ۲۰ فوت یا کانتینر ۴۰ فوت هزینه بر بوده و برای جابه جایی آن نیاز به جرثقیل و تریلر است. در صورتی که دسترسی به فروشنده کانتینر در شهر یا محل شما وجود نداشته باشد بهتر است ابتدا از هزینه حمل و نقل آن اطلاع پیدا کنید. بالا بودن هزینه حمل و نقل کانتینر می تواند ویژگی به صرفه بودن ساخت خانه کانتینری را زیر سوال ببرد.

 

علاقه‎ای به طرح خانه کانتینری ندارید

یکی دیگر از دلایلی که نباید به خاطر آن به ساخت خانه کانتینری روی بیاورید طرح و ساختار مشابه خانه‎های کانتینری است. همانطور که می دانید خانه‎های کانتینری از کانتینر ۲۰ فوت و کانتینر ۴۰ فوت تشکیل شده است. فرم کلی خانه‎های کانتینری به صورت مستطیل و کشیده است. اگرچه امروزه طرح‎های متنوعی برای ساخت خانه کانتینری وجود دارد اما فرم بسیاری از این طرح‎ها یکسان است. بنابر این اگر به این فرم علاقه‎ای ندارید بهتر است فکر ساخت خانه کانتینری را از سر خود بیرون کنید.

برای آشنایی بیشتر با فرم خانه‎های کانتینری بهتر است ویدیو‎هایی از خانه‎های کانتینری را مشاهده کنید که در آن فضای داخلی آن‎ها به نمایش گذاشته شده است.

 

به صورت خلاصه باید گفت اگرچه یک خانه کانتینری مزایای خوبی دارد اما مشکلاتی نیز می تواند داشته باشد که بهتر است قبل از اقدام به ساخت یک خانه کانتینری، مطالعات فراوانی را در مورد آن انجام دهید. در بخش وبلاگ انبارکانتین مقالات بسیاری وجود دارد که می توانید با مراجعه به آن‎ها اطلاعات بسیاری در مورد کانتینر و خانه کانتینری کسب نمایید.

 

منبع : Why should i not build with shipping containers

 

اضافه کردن نظر