چرخه‌ی حیات کانتینرهای حمل و نقل بار

شما کانتینرهای حمل و نقل بار را بر پشت کامیون‌ها در سراسر دنیا دیده‌اید. ممکن است هنگامی که با ماشین خود قصد عبور از ریل‌های راه آهن را داشته اید این کانتینرها را بر روی سقف واگن‌های قطار دیده باشید و یا ممکن است آنها را ببه صورت پارک شده در انبارها و یا بر روی کشتی‌های باری که طول آنها از آسمان خراش ها بیشتر است دیده باشید.

کانتینرها یکی از کالاهای صنعتی عادی می‌باشد که اگر بصورت دقیق آنها را بررسی کنید حیرت زده خواهید شد. کانتینرها یکی از بزرگترین تجهیزات صنعتی استاندارد بر روی زمین هستند. هر ساله 1.6 میلیارد تن بار توسط کانتینرهای باری در سراسر دریا جابه جا می‌شوند. هر نقطه ی دنیا این کانتینرها یافت می‌شوند. اما چگونه این باکس‌های فلزی توانسته اند به واحد تجارت بین‌الملل تبدیل شوند؟

خلاصه ای از تاریخچه‌ی کانتینرهای حمل و نقل باری

ابعاد اصلی کانتینر استاندارد 6 متر اندازه گیری شده است، در حدود 3 متر طول و 2.5 متر عرض و 2.5 متر ارتفاع. البته کانتینرها جز در ابعاد استاندارد در ابعاد بزرگتری نیز تولید می‌شوند. کانتینرهای حمل و نقل اخیر در ابتدا در اروپا و پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفتند. کاربرد آنها در راه آهن بود نه در کشیرانی؛ اما ایده‌ی ساخت کانتینرهای استاندارد که به راحتی از قطار جدا شده و جایگزین شوند پس از رکود بزرگ، توانست موجب احیای حمل و نقل اروپا شود.

این ایده تا قبل از پایان جنگ جهانی دوم به صورت جهانی در نیامد. جهانی شدن این ایده ناشی از تلاش بی وقفه‌ی مالکوم مک لین بود.

کارآفرین کانتینرها مالکوم مک لین اولین کانتینر حمل بار را در سال 1956 تولید کرد. البته این اولین کانتینر مخصوص حمل و نقل وی نبود، در جنگ جهانی دوم یک کشتی نفتکش به نام Ideal X با افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کشتیرانی توانست با استفاده از این روش توانست تاریخ ساز شود.

ایده‌ی مک لین خیلی زود گسترش یافت و استانداردها طبق ایده‌ی او شکل گرفت. در سال 1968 استاندارد ISO668 تبدیل به اولین استاندارد برای کنترل و تعریف ابعاد کانتینرهای حمل و نقل بار شد.

چشم انداز کانتینرهای حمل و نقل از امروز تا آینده

مانند هر نوآوری دیگری، کانتینرهای حمل و نقل بار نیز جنبه‌های مثبت و منفی دارند. تجارت رایگان ، کاهش هزینه‌ی برون سپاری، کاهش قاچاق و مسکن ارزان از جنبه‌های مثبت استفاده از این کانتینرها می‌باشد.

اگرچه بهینه‌سازی های مشخصی باید صورت بگیرد. نیمی از کانتینرها بیش از نصف عمر 15 ساله‌ی خود را خالی و بلااستفاده سپری می‌کنند.

هرچه صنعت حمل و نقل جهانی به سمت بحران حرکت کند (تا قسمتی به دلیل کم بودن هزینه‌ها) این کانتینرهای خالی افزایش می‌یابند و حمل کننده‌ها باید هزینه‌ی بیشتری بابت ذخیره و نگهداری این کانتینرها بپردازند.

تشکیلات اقتصادی که وابسته به حمل ونقل فیزیکی اجناس به انبارها، فروشگاه‌ها و به دست مصرف کنندگان هستند نیز با مشکلاتی رو به رو هستند.

برای مثال برخی از خطوط حمل و نقل فضای کشتی‌های خود را یکی می کنند تا از هزینه‌های خود بکاهند، که این عمر ممکن است باعث شود که هزینه‌های حمل و نقلی حتی افزایش یابد پس کسب و کارهای هوشمند باید بدانند که امادگی خود را حفظ کنند.

منبع : life-cycle-shipping-container

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در انبار کانتین تماس بگیرید.

انبار کانتین ارائه دهنده‌ی انواع خدمات انبار کانتینری و انبار سوله‌ای در تهران

اضافه کردن نظر