تاریخچه کانتینر حمل بار – قسمت دوم

تاریخچه کانتینر حمل بار و توسعه صنعت حمل و نقل

امروزه کانتینر حمل بار در تمامی نقاط جهان مشاهده و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کاربردی به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع بار را به صورت درون کشوری، بین کشوری و به صورت دریایی حمل کنیم اما اگر به ۶۰ سال قبل برگردیم خبری از کانتینر حمل و نقل کالا وجود ندارد.

در این مقاله جالب قصد داریم به تاریخچه کانتینر‎های حمل و نقل کالا بپردازیم پس با انبارکانتین همراه باشید. همچنین برای خرید کانتینر ۲۰ فوت و ۴۰ فوت و همچنین اجاره انبار کانتینری می توانید با کارشناسان انبارکانتین در تماس باشید.

این مقاله کاربردی دو قسمتی بوده و برای مطالعه قسمت اول می توانید به تاریخچه کانتینر حمل بار – قسمت اول مراجعه کنید.

توسعه کانتینر های حمل و نقل بار

به دنبال موفقیت های شرکت جدید مک لیین، اون درخواست ساخت اولین کشتی مخصوص حمل و نقل کانتینر ها را داد که نام آن را دروازه شهر Gateway City گذاشتند.

این کشتی غول پیکر، اولین سفر دریایی خود را در اکتبر ۱۹۵۷ از نیوجرسی تا میامی انجام داد. آهنگ بارگیری و تخلیه بار توسط این کشتی در حدود ۳۰ تن بار در ساعت اندازه گیری شد.

استاندارد سازی کانتینر ها

در این مرحله مک لیین از کانتینر ۳۳ فوتی استفاده می کرد که از لحاظ ابعاد تفاوت بسیاری با کانتینر ۲۰ فوت و کانتینر ۴۰ فوت امروزی دارد. اگرچه محدودیت هایی در حمل بار توسط این مدل کانتینر وجود دارد اما فرایند استاندارد سازی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و می توان تمامی محاسبات مربوط به حمل و نقل کالا را به درستی انجام داد. همچنین قطار ها، کامیون ها و سایر وسایل حمل و نقل کالا می توانند این اتاق ها را حمل نمایند.

در طول جنگ آمریکا با ویتنام، دولت برای بهینه سازی در حجم مرسوله ها اقدام به ایجاد استاندارد هایی متفاوت در زمینه تولید کانتینر حمل و نقل زد. در آن زمان مک لیین کانتینر ۳۳ فوت تولید می کرد. شرکت دیگری نیز در همان زمان اقدام به تولید کانتینر ۲۴ فوتی می کرد. مک لیین و سایر شرکت ها مقالات خود را در زمینه بهینه سازی کانتینر ها ارسال و سپس همه آن ها استاندارد های زیر را تایید نمودند.

– استاندارد ISO 338 مربوط به اصطلاحات، ابعاد و کیفیت
– استاندارد ISO 790 مربوط به تعریف مدل ها کانتینر
– استاندارد ISO 1897 معرف سایز کانتینر ها است

به عنوان نتیجه این استاندارد ها امروزه دو سایز کانتینر یکی ۲۰ فوت و دیگری ۴۰ فوت تعریف شده اند که در صنایع از آن ها بسیار استفاده می شود.

 

مخالفت با خرید و فروش کانتینر

آخرین مرحله از پروژه جهانی سازی کانتینر ها مخالفت برخی صنایع و کشور ها با تغییر و استفاده کانتینر بود که به دلیل بالا بودن صرف اقتصادی استفاده از کانتینر نظر خیلی از شرکت ها به سرعت عوض شد. با استفاده از کانتینر سرعت حمل و نقل، امنیت کالاها و حجم بارگیری وسایل حمل و نقل افزایش پیدا می کرد. از طرفی برای حمل و بارگیری کالا ها نیاز به تعداد کارگر کمتر بود که در این صورت شرکت ها تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج و در نتیجه سود شرکت را افزایش دادند.

 

میراث کانتینر حمل و نقل بار

در حال حاضر چندین دهه از تولید اولین کانتینر می گذرد. اولین حمل و نقل طولانی دریایی با کانتینر در آوریل سال ۱۹۶۶ میلادی از آمریکا به هلند انجام شد که یک کشتی ۲۳۶ کانتینر کالا را حمل می کرد. بعد از این اتفاق واحدی به عنوان TEU معرفی شد که بیانگر ظرفیت کانتینر ۲۰ فوت یک کشتی است. برای مثال در سال ۱۹۶۸ یک کشتی با ظرفیت ۱۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوت به سفر دریایی رفت .

در ادامه مهم ترین دستاورد های کانتینر در طول ۶۰ سال اخیر معرفی شده است :‌

– هزینه حمل و نقل دریایی تا ۹۰ درصد افت کرد
– در سال ۱۹۵۶ هزینه هر تن حمل محموله برابر با ۵.۸۶ دلار بود که در حال حاضر ان عدد به ۰.۱۶ دلار رسیده است

– در سال ۱۹۶۶ حدود ۱ درصد از کشور ها دارای پایانه کانتینری دریایی بودند که در سال ۱۹۸۳ این عدد به ۹۰ درصد رسید

– مالکوم مک لیین جایزه مرد قرن و جوایز متعدد دیگری دریافت نمود

– آهنگ بارگیری قبل از ساخت کانتینر ۱.۳ تن در هر ساعت بود اما امروز این عدد به بیش از ۳۰ تن در ساعت رسیده است

– در سال ۲۰۱۱ ترمینال های کشتی رانی آمریکا حدود ۱.۳ تریلیون کالا دریافت کردند

– بیش از ۹۰ درصد بار های دریایی با کانتینر حمل و نقل شد

– در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون کانتینر در دنیا وجود دارد که ۲۰۰ میلیون سفر در سال را انجام می دهند

– در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ کشتی مخصوص حمل و نقل کانتینر در دنیا وجود دارد

بزرگ ترین کشتی حمل و نقل کانتینر در جهان به نام MCS Oscar دارای ظرفیت ۱۹۲۲۴ کانتینر ۲۰ فوت است

 

منبع مقاله :‌ A complete history of the shipping container

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کانتینر ۲۰ فوت و کانتینر ۴۰ فوت می توانید با کارشناسان انبارکانتین در تماس باشید. همچنین انبارکانتین انبار هایی تحت عنوان انبار کانتینری در اختیار صاحبان کسب و کار های کوچک و بزرگ قرار می دهد تا بتوانند کالا های خود را با اطمینان کامل در آن انبار کنند.

اضافه کردن نظر